Wątroba

Wątroba
Wątroba jest złożonym funkcjonalnie i największym gruczołem organizmu. Stanowi część układu pokarmowego odgrywając bardzo ważną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu.
 
Najważniejsze funkcje wątroby:
– syntetyzuje: czynniki krzepnięcia krwi, niektóre białka osocza, niektóre enzymy, żółć, cholesterol i trójglicerydy
– bierze udział w metabolizmie: aminokwasów oraz węglowodanów,
– magazynuje: glikogen, tłuszcze, żelazo, witaminy rozpuszczalne w tłuszczach – A, D, E i K,
– filtruje krew i neutralizuje toksyny,
– bierze udział w procesie termoregulacji, a także prawidłowej odpowiedzi immunologicznej,
– wpływa na regulację gospodarki kwasowo–zasadowej.

Czynniki negatywnie wpływające na wątrobę

Ze względu na pełnienie licznych funkcji i wielu procesów zachodzących w wątrobie jest ona narażona na wiele negatywnych czynników. Najpowszechniejsze z nich to:

  • ciężkostrawna dieta – bazująca na potrawach tłustych, smażonych
  • złe nawyki żywieniowe np. nadmierne przejadanie się lub głodzenie
  • spożywany regularnie alkohol w ilości ponad 80g na dobę (czyli np.: butelka wina)
  • niektóre leki – np.: ogólnodostępne leki przeciwbólowe, tetracykliny, doustne leki hormonalne
  • palenie papierosów
  • toksyny zawarte w grzybach – np. w muchomorze sromotnikowym

Ochrona i regeneracja wątroby

Wątroba ma ogromną zdolność regeneracji, największą spośród wszystkich organów wewnętrznych. Istnieje kilka sposobów na regenerację komórek wątrobowych.

  • właściwa dieta – ograniczenie spożycia mięsa i tłuszczów zwierzęcych a opierająca się warzywach i owocach, zwłaszcza tych, które zawierają składniki odżywcze stymulujące komórki wątroby i wspomagające ochronę wątroby przed działaniem toksyn. Zaleca się tu spożywanie m.in.: ciemnych, zielonych warzyw (np.: szpinaku), które wykazują działanie pobudzające wzrost komórek czy np.: buraków, które działają ochronnie na drogi żółciowe. Wskazuje się tu także na pozytywne działanie np.:  wyciągu z ziela karczocha, który wspiera detoksykację, stymuluje wydzielanie soków trawiennych oraz pomaga w utrzymaniu zdrowej wątroby.
  • ograniczenie spożycia kawy i alkoholu 
  • picie dużej ilości wody – picie minimum 2 litrów wody dziennie pozwala na odpowiedni poziom filtracji i usuwania toksyn